Digitaalisesta transformaatiosta

Maailmaa kurittavan talouskurimuksen syövereissä painiville yrityksille on viimeisten vuosien aikana yhä innokkaammin kannettu johtoryhmien pöydille paloiteltavaksi ongelmaa nimeltä Digital transformation. Suomeksi on puhuttu digimurroksesta, digitalisoitumisesta ja digitaalisesta transformaatiosta. Käsiä on heiluteltu, lattea juotu, kaavioita piirrelty, konsulttikorporaatioiden tutkimuksia julkaistu ja äänet väristen niitä resitoitu. Vastareaktiona koko kuviota on vähätelty, nimetty uudestaan ja ohjattu keskustelua seuraavaan suuntaan lanseeramalla uusia käsitteitä.

Ilmiö ja sen yrityksille mukanaan tuomat haasteet ovat kuitenkin todellisia ja suurin osa yrityksistä onkin jo tarttunut haasteeseen. Aiheesta kirjoitetaan usein varsin korkealentoisesti, siksi tekee mieli oikoa mutkia suoriksi ja muotoilla jonkinlainen kirveellä veistetty yksinkertaistus jonka buzzword -skenen sisäpiiriin vihkiytymätönkin voisi ymmärtää. Tämä onkin yritelmäni kertoa mitä se DT ”ainakin on”, ihan käytännössä.

Digitalisoituminen tulisi nimittäin mielestäni repäistä irti konsulttiliturgiasta ja siirtää se tosielämään: konepajojen, automaattikahvin, tuotannon ja kolmivuorotyön maailmaan. Kärjistäen sanottuna sen oikea paikka on taukohuoneessa toissavuoden tissikalenterin vieressä. Siitä pitäisi tulla arkista, puheissakin mieluummin Bender kuin Optimus Prime.

digi-transform1

Toivoisin keskusteluun lisää lihaa luiden ympärille, konkreettisia esimerkkejä siitä miten muutos näkyy käytännön tekemisessä ja mitä kaikkea voidaan tehdä. Digitaalisen murroksen johtaminen on yrityksen johdon tehtävä, konsultin rooliksi tulisi jäädä johdon tukeminen ja mahdollisuuksien avaaminen.

Tässä se oma yritykseni hahmotella asiaa kolmen väitteen ja käytännön esimerkin avulla:

1. Digitaalinen transformaatio mahdollistaa olemassaolevien voimavarojen tehokkaamman hyödyntämisen uusien digitaalisten työkalujen avulla.

Käytännössä: yritys siirtää tuotetukeansa toimimaan verkossa, mikä kuormittaa tukipalvelua vähemmän. Mobiilisti selattava tuotetuki ja videolla toteutut huolto- ja korjausohjeet vähentävät huollon tukipyyntöjä ja on-site käyntejä merkittävästi. Tuotetuen laatu ja vasteajat parantuvat.

2. Digitaalinen transformaatio tarkoittaa asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutosta.

Käytännössä: perinteinen myyntiputki menettää tehoansa, koska asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut. Yritys sopeutuu asiakkaiden uuteen tapaan ostaa (customer decision journey, lue toki lisää) tarjoamalla tuotteistaan verkossa kattavasti ajantasaista informaatiota ja luomalla yrityksen verkkopalvelusta myös oman myyntiorganisaation työkalun. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi toteuttamalla toiminnallisuus jolla verkkopalvelun tuotetiedosta saadaan luotua asiakkaille personoidut PDF-esitteet paikallisten myyjien yhteystiedoilla.

3. Digitaalinen transformaatio tarkoittaa muutosta työnteossa

Käytännössä: uudet teknologiat mahdollistavat etätyön tekemisen ja työkalujen paremman saavutettavuuden toimipaikan ulkopuolelta. Työntekijät kykenevät tekemään työtä joustavammin ajan ja paikan vaihdellessa. Etätyötä tekevät stressaavat vähemmän, ovat terveempiä, tuottavampia (Harvard Business Review) ja onnellisempia – yllättikö?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *